تولید چای

خط تولید چای سیاه و سبز از ابتدا تا فروش

تولید چای در ایران به چه گونه ای است؟ آیا تمایل دارید تا با خط تولید چای سیاه و سبز از ابتدا تا فروش آشنا شوید؟ برای خرید چای سنتی درجه یک در رنج قیمت مناسب و کیفیت بالا به صورت مستقیم از همین حالا اقدام نمایید.

چای خشکی که شما می بینید طی مراحل مختلف از یک برگ سبز شاداب به چای خشک در رنج و سطوح کیفیت متنوع تبدیل می شود.

تولید چای

فرآیند تولید چای در دنیا به دو روش می باشد :

  1. ارتدوکس یا رسمی (سنتی)
  2. C.T.C یا غیر رسمی

در روش سنتی در کشور ما چای ها از لحاظ شکل ظاهر کشیده و پیچیده بوده اما چای های وارداتی که به شیوه C.T.C هستند دارای ظاهری گرد و کروی هستند.

خط تولید چای سیاه و چای سبز

خط تولید چای سیاه شامل :

  1. پلاس
  2. مالش
  3. تخمیر یا اکسیداسیون
  4. خشک شدن
  5. سورتینگ

می باشد که مرحله تخمیر در تولید چای سبز حذف می گردد. بیش از 2/3 از تولید چای در دنیا به چای سیاه تعلق دارد.

فرآوری چای ایرانی

پس از برداشت برگ سبز چای به دلیل عدم اکسید شدن سریع برگ ها لذا سریعا به کارخانه انتقال تا وارد فرآیند تولید شوند از همین رو کارخانه های چایسازی در فواصل نزدیک به باغات چای احداث می گردند.

تولید چای

پلاس برگ سبز چای

پلاس اولین مرحله تولید چای نام داشته و در طی این عمل رطوبت برگ ها به حداقل رسیده تا برگ‌ ها برای مراحل بعدی آماده شوند. پس از کنترل کیفیت برگ ها توسط کارشناسان، اتوماسیون به اتاق پلاس برای عملیات روی برگ‌ها در ترافت‌ های طولانی که عرض کم، طول زیاد و ارتفاع کمی هستند، انجام می‌گیرد. گرمایی که توسط پنکه‌ های مکنده از منبع گرما به زير ترافت های مشبک و روزانه دار، دمیده می‌شود موجب می شود تا پلاس و پژمرده شدن برگ‌ها روی دهد. این مرحله تغییرات :

  • فیزیکی
  • کاهش رطوبت
  • خارج شدن از حالت تردی
  • تغلیظ مواد موجود در برگ
  • افزایش فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز
  • تجزیه پروتئین ‌های موجود در برگ به اسیدهای آمینه
  • تجزیه کلروفيل در برگ‌ها می‌شود.

تولید چای

 

مالش برگ ها

منظور اصلی از مالش: متلاشی شدن سلول‌ها، لول و پیچیدگی برگ‌های چای است تا مواد محتوی آن‌ ها به بیرون نفوذ کند، همچنین در نتیجه مجاورت با اکسیژن هوا عمل تخمیر بهتر آغاز شده و ماده موجود در برگ چای به نام «دیاستاز» آزاد شود. در این مرحله شیره برگ یا مواد داخل سلولی پس از تخمیر و خشک کردن حفظ می‌شود لذا در موقع طبخ چای رنگ و طعم آن به دلچسب ترین و لذتبخش ترین حالت بروز می نماید.

تولید چای

تخمیر چای چیست؟

برای تهیه چای سیاه عمل تخمیر اکسیداسیون (جذب اکسیژن هوا) حتماً باید انجام گیرد که آخرین تغییرات و فعل انفعالات شیمیایی محسوب می‌شود. این مرحله که قبلاً در اثر مالش آغاز شده بود در اینجا تکمیل می‌گردد. مرحله تخمیر یک مرحله حساس از واکنش شیمیایی است که دارای اهمیت فوق‌العاده می‌باشد. چند دقیقه زودتر یا دیرتر خاتمه دادن به عمل تخمیر چای، اثر زیادی در کیفیت، عطر، رنگ و طعم چای به جای خواهد گذاشت.

خشک شدن برگ ها و خاتمه روند تولید

خشک کردن چای در واقع خاتمه دادن، حفظ نمودن و ثابت نگه داشتن خصوصیاتی است که در برگ ایجاد شده است. چای فراوری شده را باید خشک نمود تا تغییر نیافته و کیفیت آن حفظ شود. در موقع خشک کردن برگ دو عمل متمایز صورت می‌گیرد، 1-گرم کردن برگ 2- خشک کردن آن

تولید چای

سورت و طبقه بندی شدن چای آماده شده

در این مرحله چای های تولیدی از لحاظ درشتی و ریزی تفکیک می شوند. انواع چای طبقه بندی شده دارای اسامی خاصی می باشند و عرضه آنها به بازار های مصرف بر اساس اصطلاح های فوق انجام می گیرد که معرف خصوصیات کلی چای از لحاظ شکل ظاهر و سایز می باشد.

برخی از خواص چای سنتی و طبیعی ایرانی

  • ضد دیابت
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود التهابات داخلی
  • کاهش بوی بدن دهان
  • کاهش خط ابتلا به سکته مغزی
  • کاهش عفونت قارچی و باکتریایی
  • افزایش سلامت قلب و عروق
  • کاهش سطح استرس
  • دفع سموم موجود در بدن از طریق افزایش ادرار
  • نشاط بخش
  • رفع خواب آلودگی

تولید چای

مراحل تولید چای دستی در کارگاه

این چای توسط چایکاران حرفه ای و قدیمی که تجربه بالایی دارند انجام می شود. پس از جمع آوری برگ سبز چای توسط چایکاران ، آنرا در ظرفی ریخته یا روی یک زیرانداز پارچه ای پهن می کنند و بمدت چند ساعت به حال خود رهایش کنید تا برگ ها کاملا پلاسیده شوند. برگ های پلاسیده شده را داخل سینی بزرگ ریخته و شروع به مالش و مچاله کردن چای با دست می نمایید تا کاملا برگهای سبز چای مچاله و حالت آبکی و کف مانند به خود بگیرد. در این زمان آن ها را داخل ظرفی ریخته و درگوشه ای از اتاق بمدت چند ساعت به حال خود گذاشته و روی آن را با پارچه ی تمیزی می پوشانند تا رنگ زرد به خود بگیرد. در انتها با استفاده از دستگاه های سنتی یا بخاری آن را خشک و آماده فروش به بازار می نمایند.چای دستی حاصله صد درصد طبیعی و بهداشتی بوده و برای سلامتی بدن بسیار مفید خواهد بود.

فروش چای سیاه و چای سبز ایرانی

با توجه به سلامت مورد تایید و عدم استفاده از رنگ و رایحه در انواع چای ایرانی لذا مناسب ترین گزینه جهت خرید برای خانواده های ایرانی می باشد. این چای ها رایحه و رنگ طبیعی عالی داشته و با داشتن قیمت مقرون به صرفه و طعم متناسب و لذت بخش برای تمامی ذائقه ها بهترین پیشنهاد می باشد. فروش چای سیاه و چای سبز ایرانی مستقیم از نواحی چایخیز همچون چای لاهیجان و مرغوب ترین چای بهاره را می توان همراه با مجموعه چای ارگانیک ایرانی در سراسر بازار چای ایران انجام نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مریم خوشحال
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09113462484
شماره موبایل: 09331347069
پست الکترونیکی: maryam_khoshhal490@yahoo.com