از تولید تا خرید چای شمال

آیا می دانید که برگ سبز چای چگونه و طی چه مراحلی به چای خشک تبدیل می شود؟ شما می توانید از تولید مرحله به مرحله تا فروش چای شمال را آگاه و جهت خرید عمده و مستقیم آن اقدام نمایید.

در مناطق چایخیز شمال ایران بوته چای پس از یک دوره استراحت زمستانه و آغاز جوانه زدن در بهار در أواسط اردیبهشت آماده چیدن می شوند و پس از آن این عمل به فاصله تقریبی هر 45 روز مجدد انجام می پذیرد.
برگ های بالایی و مرغوب چای از بوته جدا و در زنبیل های مخصوص جمع آوری و راهی کارخانه می شوند تا سرنوشت نهایی آن ها در آنجا رقم بخورد.
در ابتدا برگ های سبز پس از ورود به کارخانه توسط کارشناسان بر اساس کیفیت و نوع برگ های چیده شده از کشاورزان خریداری می شود.
چای در کشور ما به روش ارتدوکس تولید می شود که شامل مراحل زیر می باشد.

مرحله اول) پلاس برگ
در این مرحله برگ ها بر روی صفحات بزرگ و مشبک و در ردیف های زیاد ریخته شده و به مدت چهل و هشت ساعت جهت پلاس شدن زمان سپری می کنند که در نتیجه آن رطوبت برگ ها کاهش و از حالت ترد بودن خارج می گردند.
در مواقعی نیز این عمل توسط دستگاه ها و ماشین های خاصی انجام شده که حرارت، سرعت وزش باد و تبخیر آب موجود در برگ و مدت زمان آن تحت کنترل خواهد بود.

مرحله دوم ) مالش
در این مرحله برگ های چای به قسمت دیگر منتقل شده و توسط دستگاه لول و پیچیده می شوند و سبب میشه تا با حفظ شیره و مواد داخل سلولی در رنگ و طعم نهایی چای تاثیر بسیاری داشته باشد.
دستگاه شامل یک قسمت ثابت و متصل به زمین بوده و در بالا متحرک که با چرخش مدور سبب می شود تا برگ ها لوله ای شوند.
در این مرحله با توجه به مالش های پیاپی و عملیات غربال چای مالش 1،2 و 3 به دست می آید.
چای هایی که دارای برگ های ترد و لطیف باشند در این مرحله آماده تخمیر شده و نیاز به مالش دوم ندارند اما مابقی چای ها برای بار دوم و سوم مالش داده می شوند.

مرحله سوم ) تخمیر
این مرحله را می توان از جمله مراحل مهم در تولید چای سیاه دانست که اندکی تعلل در آن اثر بسیاری بر طعم، رنگ و عطر چای به دست آمده خواهد داشت.
در این مرحله فرآیند های شیمیایی که در طول مرحله مالش آغاز شده با سرعت بیشتری به سرانجام می رسد.

مرحله چهارم ) خشک کردن
این مرحله پایان دادن به تخمیر، حذف رطوبت باقی مانده و حفظ خصوصیات بر جای مانده در برگ چای می باشد.
در این مرحله دستگاه خشک کن برگ ها را کاملا خشک می نماید، و دارای تسمه ای است که چای ها را به قسمتی انتقال می دهد که در آنجا برگ ها پخش و از زیر به آن ها حرارت داده می شود میزان و مدت حرارت در دستگاه خشک کن می تواند در مرغوبیت نهایی چای تاثیرگذار باشد.

مرحله پنجم ) طبقه بندی و سورت
در این مرحله چای ها از غربال ها و یا الک های خاصی عبور داده می شوند و به لحاظ درشتی و ریزی جدا شده و سپس بر اسال کیفیت، ظاهر و اندازه مورد طبقه بندی قرار گرفته و نهایت قیمت گذاری می شوند.
برای جدا کردن چوب از چای از دستگاه فایر مات استفاده می شود که دارای لوله هایی است که با چرخش و ایجاد جریان متناوب و الکتریسیته چوب ها را از چای میزداید و ظاهر زیبایی را به چای می بخشد.

چای های تولید شده و دسته بندی شده در کارخانه های چای شمال سپس با توجه به تقاضای بازار و حجم خرید های بالا و عمده روانه بازار شده و یا به صورت فله و یا بسته بندی در حال فروش می باشند و سبب ایجاد بازار پرتکاپویی در طول سال در مناطق چایخیز کشومان شده.
انواع چای به تنوعی از سرگل، ممتاز، شکسته، قلم، باروتی و خاکه موجود می باشند که می توانید با توجه به سلیقه و ذائقه جهت خرید مستقیم حجم سفارش خود را اعلام و آن را در محل مورد توافق دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مریم خوشحال
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09113462484
شماره موبایل: 09331347069
پست الکترونیکی: maryam_khoshhal490@yahoo.com