تولید و فروش چای ایرانی

آیا از مراحل تولید چای ایرانی در کارخانه مطلع هستید؟ فروش عمده چای در حال حاضر به چه شیوه هایی در حال انجام است؟ چرا در بازار های مختلف با قیمت مختلف چای مواجه می شویم؟

تولید چای با دریافت برگ سبز چای از چایکاران آغاز می شود، بدین صورت که کشاورزان برگ های مرغوب چای را از مزارع، توسط قیچی و یا دستی می چینند و در داخل زنبیل های بزرگ به کارخانه تحویل می دهند.

مراحل تولید چای ایرانی به شرح ذیل می باشد.

پلاس :

از زمان چیدن تا تحویل به کارخانه چای و شروع عملیات تولید، می بایست مدت زمان کوتاهی سپری شود، چنانچه این عمل به کندی صورت پذیرد درون برگ چای فعل و انفعالات شیمیایی آغاز می گردد و منجر به تولید حرارت، سیاه شدن و نهایتا کاسته شدن کیفیت می شود.
عملیات پلاس پس از تحویل سریعا برای جذب آب اضافی صورت می گیرد، زیرا برگ های سبز و تازه چای به طور متوسط حاوی 75 تا 80 درصد آب می باشند، که این میزان در جریان عمل پلاساندن حدودا به 50 تا 60 درصد تقلیل می یابد.
در سرتاسر اتاق پلاس، تراف هایی تعبیه شده است که باعث پلاسیده شدن برگ ها می شوند. این تراف ها در واقع صفحه های بزرگ و طویلی هستند که بر روی آنها توری سیمی تعبیه شده است، به طوری که در زیر آنها جریان هوا وجود دارد (جریان هوا توسط فن های بزرگی که در ابتدای تراف وجود دارد، تولید می شود)، فن ها قادرند هم باد گرم و هم باد سرد تولید کنند و شدت و دما نیز توسط دریچه موجود در انتهای تراف تنظیم می شود.
در طول این مرحله کارگران چندین بار برگ های چای را زیرو رو می کند، تا برگ ها به صورت یکنواخت پلاسیده شود.

 

مالش :

در این مرحله چای های پلاس شده وارد دستگاه مالش می شوند. این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده که قسمت پایین آن ثابت بوده و به زمین متصل و قسمت بالایی آن متحرک است (حرکات بیضوی). برگ هایی که بین این دو قسمت قرار می گیرند، حالت لوله ای و گرد پیدا می کنند.
در این مرحله علاوه بر اینکه برگ ها از نظر شکل ظاهری پیچ خورده می شوند، عصاره آن ها نیز خارج می شود که مالش دور اول نامیده می شود و اگر برگ ها ضمخت و درشت باشند باید برای بار دوم و سوم نیز مالش داده می شوند.
مدت زمان مالش نسبت به ضخامت برگ ها از 30 تا 90 و نهایتا 120 دقیقه به طول می انجامد.
در نتیجه ی این فرآیند رنگ و طعم چای حاصل می شود و چنانچه عملیات به خوبی انجام نشود، شیره مذکور در سلول های برگ باقی مانده و هنگام طبخ، چای کمرنگ می شود.

 

غربال :

هدف اصلی از این مرحله جدا نمودن برگ های ریز و لطیف از برگ های درشت و ضخیم می باشد و طی عملیات غربال کردن از حرارت برگ ها که در اثر عملیات مالش ایجاد شده است، کاسته می شود.

اکسیداسیون :

در این مرحله برگ هایی که نیاز به فرآیند اکسیداسیون دارند، در اتاق های تاریک با حرارت 21 تا 26 درجه سانتی گراد و رطوبت حدودا 98% کنترل می شوند تا واکنش های شیمیایی که در مرحله مالش آغاز شده بود، در اینجا تکمیل گردد و کلروفیل موجود در برگ ها توسط آنزم ها شکسته و تانن ها آزاد می شوند. درجه اکسیداسیون قطعا نقش کلیدی در تعیین طعم و عطر نهایی چای دارد که سپس با خشک شدن تثبیت می یابند.

خشک کردن چای :

در این مرحله برگ ها توسط دستگاه خشک کن، با حرارت متوسط کاملا خشک می شوند این دستگاه دارای سینی های مختلفی می باشد، که برگ ها در آن پخش شده و از قسمت پایین حرارت داده می شوند و نهایتا 20 دقیقه به طول می انجامد و اب موجود در برگ ها به حدود 4 تا 5 درصد می رسد و بدین ترتیب چای آماده فروش به بازار می شود.

غربال و درجه بندی چای :

اصولا این مرحله توسط دستگاه خاصی انجام می گیرد که وظیفه دستگاه جدا کردن قسمت های ساقه که همراه با برگ های چیده شده و به کارخانه انتقال یافته است، می باشد.
این دستگاه دارای لوله های پلاستیکی بوده، که ضمن چرخش اکتریسیته ایجاد کرده و چوب را از برگ های چای جدا می کند.
در نهایت چای به دستگاه غربال انتقال می یابد که تقریبا حالت الک مانند دارد، این سینی ها مانند الک حرکت کرده و براساس اندازه و سوراخ های آن، چای ریز و درشت از هم جدا می شوند و به انواع چای ممتاز، چای شکسته، چای قلم، چای باروتی و چای خاکه درجه بندی می شوند که هر یک نرخ خاصی را با توجه به کیفیت دارا هستند.

مراحل تولید انواع چای

فروش چای ایرانی :

با توجه به حجم بالای استقبال از چای در ایران می توان دسترس پذیری هر چه آسان تر و بهتر را در فروش بالاتر بسیار موثرتر دانست ضمن اینکه کیفیت و بهای چای نیز در این امر نقش بسزایی را دارا می باشند.
با وجود و تولید چای ایرانی در شمال کشور نمی توان عواملی چون واسطه های فراوان و فاصله موجود بین شهر ها را نادیده گرفت که در موارد بسیاری تاثیرات سوء و جبران ناپذیری را بر چای ایرانی به جا نهاده اند.
برای رفع این مشکل تدابیر و راهکاری اندیشیده شده است که فروش اینترنتی و مستقیم از طریق مراکز و فروشگاه آنلاین چای می تواند در کسب اعتماد و اطمینان و کاهش هزینه ها نقش مهمی را ایفا نمایند کما اینکه در طی سال های اخیر شاهد استقبال از این شیوه فروش بوده ایم و حجم و تعداد تماس های بالا و همکاری مداوم با شما عزیزان گویای این امر بوده و امید داریم تا با عرضه چای از مراکز چایسازی به فعالین این عرصه شاهد پیشبرد و توسعه فرهنگ مصرف چای ایرانی بیش از گذشته باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مریم خوشحال
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09113462484
شماره موبایل: 09331347069
پست الکترونیکی: maryam_khoshhal490@yahoo.com